Blog

Rola MagnezuRola Magnezu
Data: 30/01/2019

MAGNEZ- za co odpowiada i dlaczego jest taki ważny

Magnez w naszym organizmie.

Magnez w organizmie człowieka zajmuje czwarte miejsce pod względem ilościowym, jednocześnie stanowiąc jeden z podstawowych pierwiastków wpływających na jego prawidłowe funkcjonowanie. W ludzkim organizmie znajduje się około 25-35 g magnezu, z czego około 53% zmagazynowane jest w kościach, 46% w mięśniach i tkankach miękkich, natomiast we krwi znajduje się tylko 1%. U osób po 60 roku życia zawartość magnezu ulega zmniejszeniu do 60-80% w porównaniu do ilości w tkankach dzieci.

Jakie są czynniki zwiększające ryzyko wystąpienia niedoboru magnezu:

  • skażenie środowiska i niewłaściwe nawożeniem gleby powoduje spadek zawartości magnezu w roślinach, które przyswajają ten pierwiastek z gleby, czyli w zbożach, warzywach i owocach, czego konsekwencją jest zmniejszona zawartość magnezu w diecie
  • stosowanie środków konserwujących żywność oraz jej przetwarzanie – obróbka technologiczna powoduje niemal całkowitą utratę magnezu i innych składników mineralnych znajdujących się w nieprzetworzonej żywności
  • picie kawy i mocnej herbaty – spożywanie tych napojów w dużych ilościach zwiększa wydalanie magnezu
  • nadużywanie alkoholu – picie alkoholu zaburza wchłanianie i zwiększa zużycie magnezu
  • spożywanie artykułów zawierających fosforany np. coca-cola – fosforany powodują zwiększenie wydalania magnezu z organizmu
  • spożywanie przez długi okres preparatów wapniowych – wapń powoduje zmniejszenie wchłaniania magnezu
  • dieta z wysoką zawartością błonnika – błonnik absorbuje magnez oraz inne pierwiastki
  • stres

Rola magnezu

Odpowiada min. za działanie wielu enzymów, produkcję ATP, transport błonowy, wzrost i reprodukcję komórek. Katalizuje liczne reakcje przemiany węglowodanowej, białkowej i tłuszczowej. Jest regulatorem stężenia glukozy we krwi, bierze udział w homeostazie wapnia i hydroksylacji witaminy D, czyli bez odpowiedniego poziomu magnezu witamina D nie przekształci się do swojej aktywnej postaci. Obniżony wewnątrzkomórkowy poziom magnezu może przyczyniać się do zaburzenia wydzielania insuliny, co może skutkować zwiększeniem ryzyka rozwoju zespołu metabolicznego i cukrzycy.

Kiedy suplementować magnez i jakie korzyści może to przynieś dla zdrowia.

Magnez stosowany jest w leczeniu zaburzeń rytmu serca oraz uczestniczy w regulacji ciśnienia tętniczego. Obserwacje sugerują, że magnez może zapobiegać rozwojowi zmian miażdżycowych w ścianach naczyń krwionośnych oraz zmniejszać ryzyko rozwoju zmian niedokrwiennych w mięśniu sercowym. Badania wykazały, że u osób poddanych stałej suplementacji Mg stwierdzono zmniejszone ryzyko wystąpienia udaru mózgu oraz napadów migreny. Ponadto zaobserwowano pozytywny wpływ magnezu na leczenie chorych z zespołem przewlekłego przemęczenia oraz objawów depresji. Doniesienia naukowe zwracają uwagę na korzystny wpływ magnezu na zapobieganie skutkom zapalenia, alergii, niedotlenienia czy stresu. Wykazano korzyści ze stosowania magnezu w leczeniu kontaktowego zapalenia skóry. Stwierdzono, iż niski poziom magnezu sprzyja powstawaniu złogów u chorych z kamicą nerkową. W badaniach nad wpływem magnezu na układ rozrodczy dowiedziono, że u mężczyzn wykazywał działanie protekcyjne na czynność spermatozoidów, a u kobiet przeciwskurczowe na mięśnie macicy. Będąc kluczowym minerałem dla funkcji mięśni magnez wpływa na ich wydajność.

Jak rozpoznać niedobór magnezu? Jeżeli występuje u Ciebie jeden lub więcej z poniższych objawów, warto rozważyć suplementację magnezu:

- stałe osłabienie i łatwe męczenie się

- zaburzenia koncentracji i uwagi

- zmniejszona odporność na stres

- drżenie i mrowienie rąk

- nierówne bicie serca, napady szybkiego bicia serca, określane jako kołatanie serca

- skurcze mięśni

- nadpobudliwość psychiczna i ruchowa

- niepokój, stany lękowe, rozdrażnienie

 

Jaki magnez wybrać?

Wchłanianie magnezu ma miejsce u człowieka w jelitach, głównie w jelicie cienkim, równolegle z wchłanianiem wody. Sprzyjają jemu: środowisko zakwaszone, witaminy D i B6. Najistotniejszym kryterium przy wyborze preparatu magnezowego jest rodzaj soli oraz wynikające z tego faktu różnorodne wchłanianie jonów magnezu, a tym samym różna skuteczność suplementacji. Zalecane są głównie organiczne związki magnezu, które mają zbliżoną budowę do związków występujących w pożywieniu. Charakteryzują się one większą rozpuszczalnością w wodzie w porównaniu ze związkami nieorganicznymi, a tym samym organizm najłatwiej je przyswaja. Badania wykazały, że najlepszą wchłanialność posiada magnez w postaci cytrynianu magnezu.

 

Iskra M., Krasińska B., Tykarski A., Magnez – rola fizjologiczna, znaczenie kliniczne niedoboru w nadciśnieniu tętniczym i jego powikłaniach oraz możliwości uzupełniania w organizmie człowieka, Nadciśnienie tętnicze 2013; 17(6):447-459

Jabłecka A., Korzeniowska K., Skołuda A., Cieślewicz A., Preparaty magnezu, Farmacja Współczesna 2011; 4:29-32

Szymczyk H., Magnez – pierwiastek niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, Farmacja Współczesna 2016; 9:217-223

Deng X., Song Y., Manson. J., Signorello L., Zhang S., Shrubsole M., Ness R., Seidner D., Dai Q., Magnesium, vitamin D status and mortality: results from US National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) 2001 to 2006 and NHANES III, Deng et al. BMC Medicine 2013, 11:187



« Wróć

instagram

#dranns
Dr Ann's na Fit Expo
Dr Ann's CalmMag
Przykładowa nazwa
Przykładowa nazwa
Przykładowa nazwa
Przykładowa nazwa
Przykładowa nazwa
Przykładowa nazwa
Przykładowa nazwa
Przykładowa nazwa